نگاهی به تاریخچه ساخت خودرو

1399-02-03 | نوشته شده توسط:کاراِف


بین جمع دوستام نشسته بودم و بیشتر صحبت هامون در خصوص خودرو بود، اواسط صحبت و گفتگو باهم بودیم که از یکی از دوستام سوال پرسیدم به نظر تو خودرو چیه ؟
البته تو ذهن خودم داشتم به این فکر میکردم که حتما مسخره میشم.
ولی همشون مشارکت کردند.
اون گفت: یه وسیله خاص، یکی دیگه گفت: من ازش پول درمیارم، یکی دیگه گفت: دست مخترع اش درد نکنه خدایی چه مخی بوده، یکی دیگه گفت: اگرنبود واقعا چیکار می‌کردیم و ...
به این فکر می کردم واقعا این مخترع چقدر کارش درسته و چقدر توی زندگی ما تاثیر گذاشته، یا خودم گفتم پیداش می‌کنم و اطلاعاتشو با همه به اشتراک میزارم ...
با ما همراه باشید تا با تاریخچه ساخت خودرو آشنا بشیم.
 
(بر گرفته از واقعیت)
شاید بتوان نخستین ایده مکتوب در مورد وسیله نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا جانوران قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخه متحرک می‌سازد و از آن برای جابه‌جایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای نخستین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد که توسط بخار کار می‌کرد.




این خودرو اولیه ۶۵ سانتی‌متر طول داشت و به عنوان وسیله سرگرمی برای امپراتور چین ساخته شده بود. اولین خودرو واقعی با نیروی بخار که برای جابه‌جایی انسان و بار به‌کار گرفته شد در سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودرو کان می‌توانست ۴ تن بار به همراه ۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. اولین تصادف خودرویی جهان نیز با این خودرو در سال ۱۷۷۱ اتفاق افتاد.

موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌وسیله یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام گرفت.
سال ۱۸۸۶ به عنوان سال تولد خودرو‌های مدرن امروزی شناخته می‌شود، کارل بنز مخترع آلمانی در این سال بنز پتنت-موتورواگن را عرضه نمود. از سال ۱۹۰۸ که فورد مدل تی توسط هنری فورد طراحی و ساخته شد، به سرعت کالسکه‌ها جای خود را به خودرو‌های موتوری دادند.
نخستین خودرو با موتور برون سوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برون‌سوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برون‌سوز تبدیل به موتورهای درون‌سوز گردیدند. در موتورهای درون‌سوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد. اولین نمونه موتور درون‌سوز را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب می‌شوند.

اما اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده می‌شود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت اولین خودرو با موتور احتراقی گردید. در سال ۱۸۸۸ برتا بنز همسر کارل بنز اولین سفر خودرویی را با خودرو سه چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای برگرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن به صورت رفت و برگشت طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیت‌های خودرو بود.
درعین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند. این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد، در واقع، ایده تولید خودرو ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این خودرو‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.

مدل T خودرویی بود که در همه جای آمریکا به‌راحتی استفاده می‌شد و موتورش آنقدر قوی بود که در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. این خودرو، به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیوب آن را عوض کند. قیمت این خودرو در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب می‌شد، ولی نسبت به خودرو‌های زمان خودش بسیار ارزان بود.
در سال ۲۰۱۰ شمار خودرو‌های فعال در سراسر جهان از رقم ۱ میلیارد خودرو عبور کرد که نسبت به سال ۱۹۸۶ که شمار آن‌ها ۵۰۰ میلیون دستگاه بود، به میزان دو برابر افزایش داشته‌است. تعداد روند تولید خودرو‌ها بسرعت افزایش دارد و و در شروع سال 2019 حدود 250میلیون دستگاه به این آمار اضافه شده است، که بیشترین نرخ رشد خودرو مربوط به کشورهای چین، هند و سایر کشورهای تازه صنعتی‌شده می‌باشد.
چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو:
•    سال ۱۷۶۷ میلادی: ساخت اولین وسیله نقلیه خودرویی قابل استفاده توسط کان
•    سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
•    سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربراتوردار با دور زیاد توسط دایملر
•    سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دایلمر
•    سال ۱۸۸۵ میلادی:ساخت خودرو سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز
•    سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور رودلف دیزل
•    سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی خودرو به نحوی که امروزه هم رایج است.
•    سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
•    سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل

ودر انتها می‌خوام به این اصل توجه داشته باشیم که شاید چیزی در این لحظه و در این حال برای خیلی ها مسخره باشه و غیر قابل باور و مارو باور نداشته باشن کسی نمیدونه کارل بنز چه سختی های سر راهش بوده ولی اینو میدونیم که به آیندگان چیزی رو بخشیده اونم چیزی نبوده جز تکه ای از خودش.  

خرید مطمئن، فروش آسان، خدمات حرفه ای CARF
www.carf.ir

0
12
برچسب ها :

نظرات کاربران

یک دیدگاه ارسال کنید

دیدگاهی وجود ندارد