دلایل و علت داغ کردن موتور ماشین ،در این شرایط چه کنیم؟

1398-09-20 | نوشته شده توسط:کاراِف

داغ کردن موتور ماشین یا همان جوش آوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

زمانی که عقربه آمپر را در حال بالا رفتن از مرز طبیعی آن می‌بینید (یعنی عبور از خط میانی)، به این معناست که موتور خودروی شما جوش آورده یا داغ کار می‌کند. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود به چراغ های پشت آمپر خودرو توجه و دقت داشته باشید.

دلایل متعددی می‌تواند موجب بروز چنین وضعیتی گردد که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت.

۱- رادیاتور جرم گرفته است

جرم گرفتن رادیاتور باعث می‌شود که مایع خنک کننده به درستی نچرخد و به صورت مستقیم به داغ کردن موتور ماشین می‌رسیم.

به خاطر داشته باشید که جرم گرفتن رادیاتور می‌تواند به سادگی پس از مدتی اتفاق بیفتد. حشرات، ذرات معلق، گرد و خاک و رسوبات آب بر اثر مرور زمان جرم‌هایی در مجرای آن ایجاد می‌کنند

.

نکته: در صورتی که میزان رسوبات داخل رادیاتور مدت زیادی در آن مانده باشد، ممکن است خوردگی‌ها و پوسیدگی‌هایی ایجاد شده و مایع خنک کننده نشتی پیدا کند. در این صورت بدیهی ست که سطح مایع خنک کننده پایین آمده و نمی‌تواند مسئولیت خنک سازی را به انجام برساند.

۲- ترموستات مشکلی داشته یا معیوب است

خراب بودن ترموستات یکی از اولین دلایلی ست که دنبال آن می‌گردیم. زیرا این قطعه به صورت غیر مستقیم در خنک سازی موتور نقش دارد. توجه داشته باشید که داغ کردن موتور ماشین لزوما ربطی به فصل ندارد و اگر قطعه‌ای مثل ترموستات عملکرد صحیح نداشته باشد، حتی در سردترین روز سال نیز موتور ماشین داغ می‌کند.

این ترموستات است که باعث ثابت ماندن دمای مایع خنک کننده می‌شود.

اگر ترموستات به طور کامل خراب شده باشد، موتور خودرو خیلی سریع به نقطه جوش می‌رسد. اما نیمه باز ماندن آن، تنها در مواقع فشار به خودرو (مانند سربالایی ها) به داغ کردن منتهی می‌گردد.

۳- فن رادیاتور اشکالی داشته یا عمل نمی‌کند

در صورت خراب بودن فن رادیاتور که می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، عمل خنک سازی صورت نگرفته و به راحتی دمای موتور بالا می‌رود.

۴- واتر پمپ به طور صحیح عمل نمی‌کند

پروانه واتر پمپ موجب چرخیدن و به حرکت درآمدن آب می‌شود. با این حساب در صورتی که پروانه واتر پمپ به درستی کار نکند، مایع سیستم خنک کننده نچرخیده و موتور داغ خواهد کرد.

۵- سوپاپ ها بیش از اندازه سفت شده‌اند

به خاطر داشته باشید که میزان سفتی یا شلی سوپاپ‌ها تنظیم خاصی دارد و در صورتی که سوپاپ‌ها بیش از اندازه لازم سفت باشند، موتور در دور بالا فشار زیادی را متحمل شده و می‌تواند خیلی زود جوش بیاورد. به علاوه داغ کردن موتور ماشین مرتبط با سفت بودن سوپاپ‌ها، می تواند به نبودن ویسکوزیته لازم در روغن موتور نیز مربوط باشد.

۶- خروجی اگزوز مسدود گشته است

شاید بسیاری به این مورد توجه نداشته باشند، اما مسدود شدن خروجی اگزوز که مانند جرم گرفتن رادیاتور، بر اثر مرور زمان اتفاق می افتد؛ نیز علت مهم دیگر به شمار می‌رود. زمانی که هوای به وجود آمده بر اثر احتراق موتور به خوبی خارج نشود، موتور اتومبیل تحت فشار کار کرده و سریع جوش می‌آورد.

۷- بدنه موتور جرم زیادی دارد

شیارهای جای داشته روی کارتل و بدنه موتور خودرو، مسئولیت خروج بخشی از حرارت داخل موتور را برعهده دارند. وقتی بدنه موتور جرم زیادی گرفته و حالتی مانند رادیاتور یا خروجی اگزوز پیدا کند، طبیعتا این حرارت به بیرون انتقال پیدا نکرده و دمای داخلی موتور خودرو بالا می‌رود.

۸- سطح روغن موتور پایین آمده است

روغن موتور در بیشتر قسمت‌های متحرک موتور حضور داشته و وظیفه دریافت حرارت و انتقال آن به بیرون را برعهده دارد. پایین بودن سطح روغن یا از دست رفتن کیفیت آن، باعث خارج نشدن حرارت از موتور خودرو و جوش آوردن آن می‌شود. در این شرایط حتما لازم است که تعویض روغن انجام گردد.

۹- موتور تنظیم نیست

تنظیم نبودن موتور یکی از دلایل روتین و ساده‌ای ست که احتراق را دچار اختلال نموده و حرارت بیش از اندازه‌ای ایجاد می‌شود

۱۰- واشر سرسیلندر خراب است

خراب بودن واشر سرسیلندر موجب وارد شدن آب به محفظه احتراق موتور شده و رادیاتور آب کم خواهد کرد. (این آب به شکل بخار از اگزور خودرو خارج می‌گردد). در نهایت داغ کردن موتور ماشین طبق این فرآیند ساده اما تخریبی، اتفاق می‌افتد.

۱۱- درب رادیاتور مشکلی داشته یا معیوب است

خراب بودن درب رادیاتور باعث می‌شود که فشار آبی که داخل رادیاتور قرار دارد، تغییر کرده و این موضوع به صورت مستقیم موجب به جوش آمدن مایع خنک کننده می‌شود.

در صورت داغ کردن موتور ماشین چه کنیم؟

با در نظر گرفتن شرایط فوق و نیاز به رفع عیب به وجود آمده، اگر در حین رانندگی متوجه داغ کردن موتور ماشین خود شدید، بهترین واکنش چه خواهد بود؟

مرحله اول: خودرو را به کناری رانده و روشن نگاه دارید

هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید که با  خاموش کردن خودرو، بخواهید موتور را خنک کرده و از داغ شدن بیشتر آن جلوگیری به عمل آورید. این غلط ترین کار ممکن است. بلکه باید اتومبیل را به کناری رانده و ضمن توقف، آن را روشن نگاه دارید تا رفته رفته درجه آمپر پایین بیاید.

مرحله دوم: درب موتور را باز کنید

به خاطر بسپارید تاکید کردیم “درب موتور”! به هیچ وجه قرار نیست به درب رادیاتور کاری داشته باشیم. تنها کاری که باید انجام دهید، باز کردن درب موتور خواهد بود. با باز کردن درب موتور به خارج شدن حرارت تجمیع شده داخل آن، کمک خواهید کرد.

مرحله سوم: روی رادیاتور آب بریزید

حالا می‌توانید با یک بطری آب، روی رادیاتور آب بریزید. (به همین دلیل است که غالبا توصیه می‌شود داخل خودروی خود همیشه یک بطری آب نگه دارید!)

تذکر: در صورتی که لازم بود دوباره خودرو را به حرکت دربیاورید، حتما بخاری را روشن نگاه داشته و به این شکل به خروج مقداری از حرارت موتور در خلال حرکت، کمک نمایید.

راه حل قطعی داغ کردن موتور ماشین

البته مواردی که در بالا ذکر کردیم تنها راه حل‌های موقتی بوده و نمی‌توانند مشکل داغ کردن موتور ماشین را به طور کلی برطرف نمایند. اما احتمالا پس از انجام دادن این مراحل و خنک شدن موتور، می‌توانید مسافتی را بدون فشار وارد آوردن به خودرو با احتیاط و آهستگی پیش رفته و خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه معتبر برسانید.

راه حل بهتری هم وجود دارد و آن درخواست تعمیرکار سیار در محل است که بدون ریسک تکان دادن خودرو، می‌تواند به رفع عیب و بازگشت به نقطه امن منجر شود

نظرات کاربران

یک دیدگاه ارسال کنید

دیدگاهی وجود ندارد