بعد از اعمال تحریمهای جدید به صنعت خودروسازی کشور، ایده مونتاژ پژو 301 با تصمیم گروه خودروساز ایران خودرو جای خودشو به نسخه ایرانیزه شده پژو 301 یعنی تارا داد و قرار شد از نظر تجهیزات و مشخصات فنی در دو تیپ دنده ای و اتوماتیک و بر روی پلتفرم ایرانیزه شده پژو 301 (مشترک با 2008) عرضه و رونمایی شود. اما در واقع پلتفرم این خودرو بسیار مشابه نسخه کشیده ۲۰۶ و رانا می‌باشد و با توجه به استفاده از موتور tu5 و گیربکس ۵ سرعته دستی 206 کمی اظهارات عجیب و به احتمال قوی و با توجه به شرایط فعلی بر روی پلتفرم موجود 206 ساخته شده است. موتور tu5 با بهینه سازی و افزایش توان به 112 اسب بخار (افزایش 7 اسب بخار) نام tu5+ به خودش گرفته و گیربکس 5 سرعته نام آشنا همیشگی نیز کمی بروز رسانی به خودش دیده است.

در طراحی این خودرو با طراحی تهاجمی روبرو هستیم و بنا به گفته گروه طراحی ایرانخودرو در طراحی تارا از المان های ایرانی الهام گرفته است. در نمای جلو از پلنگ ایرانی و در چراغ های عقب از معماری ایرانی_ اسلامی بهره برده شده که البته در نمای جلو باید بسیار خلاق باشیم تا بتوانیم الهامی از پلنگ ایرانی ببینیم .

شاید اولین چیزی که در تارا به چشم بیاید طول کشیده آن است که منجر به فضای جادار برای سرنشینان عقب و همچنین صندوق عقب با فضای خوب و جادار شده است و البته دومین چیزی که به چشم می‌آید کیفیت پایین کابین و متریال بکار رفته در آن است و مثل همیشه با  کیفیت پایین خودروسازان ایرانی مثل همتای خود شاهین روبرو هستیم و که بخاطر تحریم ها و البته انحصار بازار در دست این خودروسازان زیاد به رفاه و کیفیت توجه نداشته و تنها به تغییر ظاهر محصولات اکتفا می‌کنند و چه بسا کیفیت کابین از محصولات قبلی مثل ۲۰۶ نیز پایین تر است، اما طراحی کابین از المان های جذاب برخوردار میباشد.

در ابتدا تنها تارا نسخه دستی با امکانات پایینتر به نسبت نسخه اتومات عرضه می‌شود. از امکانات نسخه دستی میتوان به فرمان برقی، چراغLED روشنایی روز، تهویه مطبوع برقی، سنسور عقب، 2ایربگ و ترمز عقب دیسکی اشاره کرد که سوال اینجاست چرا در مدل های جدید خودروهای پژو 206 تیپ5 و رانا ترمز دیسکی عقب جای خودشو به کاسه‌ای داده است!! برای نسخه اتومات آپشن هایی مثل صندلی برقی با ترکیب چرم و پارچه، کیلیس استارت، کروز کنترل، آینه های برقی، سانروف، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، دوربین عقب و 4 ایربگ اشاره کرد اما سوال و چالش اصلی در مورد امکانات ایمنی میتوان به دو کیسه هوا در نمونه دنده ای در مقایسه با اتومات که مجهز به چهار کیسه هوا است اشاره کرد که نشان دهنده عدم توجه خودروساز به ایمنی و امنیت سرنشینان بخاطر دریافت پول بیشتر است و برای امنیت سرنشینان نباید همچین مواردی به عنوان آپشن اضافه معرفی گردد!!!

به طور کلی می‌توان از مزایای تارا می‌توان به طراحی جدید و جسورانه آن و فضای جادار اشاره کرد و نقاط منفی نیز کیفیت پایین کابین اشاره کرد و از لحاظ تکنولوژی حرف خاصی ندارد و این همان دور باطل خودروهای ایرانی است که همواره روی پلتفرم ها و موتورها و گیربکس های قدیمی اتاق جدید و یا فیس لیفت های جدید ارایه می‌دهند که در تارا و شاهین و انواع اقسام اتاق های s و r و پلاس همواره اشاره شده.


یک مسئله اساسی دیگر پشتوانه تامین قطعات فنی و بدنه می‌باشد که در مورد قطعات فنی با توجه به استفاده از موتور و گیربکس 206 مشکل خاصی نیست اما چالش اصلی قطعات بدنه می‌باشد تا داستانی مثل پژو 206 و 207 اتفاق نیوفتد که قیمت لوازم بدنه جلو مثل چراغهای 207 چند برابر 206 باشد.

باید دید استقبال از تارا و بازخورد بازار به چه صورت می‌شود و نکته آخر اینکه امید است تولید کنندگان رفاه و امنیت مشتریان خود را در اولویت قرار دهند و همچنین کیفیت پایین محصولات خود را گردن تحریم ها نگذارند، با این حال عرضه این خودرو در شرایط تحریم قدمی رو به جلو برای خودروسازی ایران است.